W nowoczesnych czsach, większośc aut wyprodukowanych na przestrzeni ostatnich lat posiada funkcje informacji, że płynu w układzie chłodzenia jest zbyt mało, bądź wyświetlają się różne komunikaty oraz kontrolki ostrzegawcze, co do zbyt wysokiej temperatury pracy silnika. Sama wiadomość ostrzegawcza wysłana przez nasz samochód to za mało – ponieważ nie posiadamy informacji na temat jakości i zużycia naszego płynu chłodniczego i czy nie należy go przypadkiem wymienić.
Wymiana płynu chłodniczego
Wielu z posiadaczy samochodów aktywnie zapomina o regularnym sprawdzaniu oraz wymianie płynów, takich jak płyn hamulcowy, do wspomagania czy chłodniczy. Niestety, tego typu niedopatrzenia grożą poważnymi konsekwencjami, takimi jak obniżenie skuteczności ogrzewania i chłodzenia wnętrza auta, złe chłodzenie silnika, uszkodzenie chłodnicy.
Ale to nie wszystko! Starzejący się płyn doprowadza do powolnej korozji układu chłodzenia – a skutkiem może dojść do uszkodzenia pompy wodnej, odkładające się na elementach układu chłodniczego osady z substancji wytrącające się z płynu, blokowanie elektrozaworów oraz termostatów, a tragicznym tego efektem może być rozszczelnienie układu chłodzenia lub unieruchomienia auta, a w najbardziej skrajnych wypadkach – rozszczelnienia silnika na styku głowica – blok.
Jak wymienić płyn chłodniczy?
Wyświetlająca się nam ikonka płynu chłodniczego na naszej desce rozdzielczej jest ostatnim gwizdkiem błagającym o jego wymianę przed awarią. Aby zapewnić naszemu silnikowi odpowiednie warunki do pracy oraz dbać o jego żywotność – należy taki płyn niezwłocznie wymienić. Możemy dokonać tego samodzielnie oraz w specjalistycznym warsztacie. Jeżeli podejmujemy się reformy naszego płynu samodzielnie, musimy wykonać parę czynności, krok po kroku.
Przede wszystkim pamiętajmy, że robimy to tylko i wyłącznie przy wyłączonym silniku! Nigdy na gorącym, ponieważ możemy się poważnie poparzyć rozgrzaną cieczą. Ale zanim przejdziemy do czynności – musimy wyposażyć się w :
- lejek
- miska bądź większe wiadro w celu zlania starego płynu z brudną wodą
- nowy płyn
- woda destylowana – około 2 – 3 baniaków
- opcjonalnie – preparat płuczący.
Wymiana płynu chłodniczego – krok po kroku
Na sam początek powinniśmy zabrać się za otwieranie zaworów zbiornika wyrównawczego oraz oczywiście chłodnicy. Powoli spuszczamy stary płyn pamiętając o tym, aby oddać go do utylizacji (w żadnym wypadku nie spuszczamy go do kanalizacji lub tym podobne!). Następnie musimy zabrać się za przepłukanie całego układu przygotowaną wodą destylowaną opcjonalnie dodając do niej płuczący preparat.
Zbiornik płynu wyrównawczego należy zalać mieszanką bądź wodą, a następnie uruchomić auto wraz z nadmuchem w kabinie na największej wartości łącznie z temperaturą przez około 20 minut. Po ostygnięciu silnika zlewamy zawartość układu chłodzącego poprzez otwór spustowy. Czynności powtarzamy kilkakrotnie, do momentu, aż nasza woda destylowana przybierze przezroczystości oraz neutralności co do koloru. Gdy tak się stanie – należy pod korek napełnić płyn chłodniczy oraz postarać się o odpowietrzenie układu chłodzenia.
Wymiana płynu chłodniczego – cena
Jeżeli uważasz, że samodzielna wymiana płynu chłodniczego zabierze Ci zbyt dużo czasu, nie czujesz się na siłach i boisz się, że coś możesz zepsuć bądź wykonać bez należytej staranności – jak najbardziej możesz udać się do warsztatu, w którym specjaliści zadbają o wnętrze Twojego auta i o to, aby wszystko zostało idealnie przeczyszczone, sprawdzone oraz wymienione.
Usługa taka nie pociąga ze sobą zbyt wielu kosztów – pulsuje się to w granicy około 70 – 100 zł. Przed wymianą możemy z łatwością sprawdzić, czy już nadszedł czas na wymianę naszego płynu – dzięki specjalnemu urządzeniu, który kosztuje w granicach 15 – 20 złotych i mierzy temperaturę zamarzania cieczy chłodzącej. Gdy wykaże zbyt wysoką – należy płyn wymienić, aby pierwsze mrozy nie doprowadziły do jego krzepnięcia i ryzyka pęknięcia elementów silnika znajdujących się w wewnątrz.
Co ile wymieniać płyn chłodniczy
Eksperci zalecają, że najlepiej wymienić płyn chłodniczy od 2 do maksymalnie 5 lat posiadania go w “krwioobiegu” naszego samochodu. W nagrzewnicy lub przewodach zawsze zalegają większe bądź mniejsze ilości zużytego płynu, które w połączeniu z nowym produktem zepsują na wstępie jego jakość i skrócą jego żywotność.
Nawet najlepsze płyny typu OAT, gdzie producent określa jego trwałość nawet do 5 lat w połączeniu z pozostałościami w przewodach sprawią, że będzie trzeba wymienić go po 2 latach. Dlatego tak ważne jest perfekcyjne przepłukanie całego mechanizmu chłodniczego, nie tylko wylanie starego – a wlanie nowego!