Każdy z nas jest zwolennikiem innej pory roku – jedni wolą gorące, upalne dni pełne promieni słońca – inni biały zimowy puch i zimniejsze warunki. Natomiast bez dwóch zdań, jednogłośne jest to, że ten drugi wariant jest największym wrogiem kierowców. Gdy temperatury zaczynają spadać naprawdę nisko, nasze samochody zaczynają szwankować na wiele sposobów – mają problem z odpaleniem, bądź zamarza nam paliwo i jesteśmy prawie bezradni. No właśnie – prawie. My wiemy, jak sobie z tym poradzić!
Paliwo – zimowy problem kierowcy
Kierowcy, zwłaszcza zimą, powinni zwracać uwagę na jakość paliwa, które kupują na stacji paliw. Dlaczego? Zimą, gdy temperatury potrafią spaść nawet do kilkunastu stopni w dół, nasze samochody mogą mieć poważne problemy z odpaleniem samochodu i najlepsza sytuacją, jaką może się to skończyć, to naładowanie akumulatora. Najgorszą – zamarznięte paliwo, a narażone są na to zwłaszcza auta wyposażone w silnik Diesla. Twój samochód może być regularnie serwisowany – ale po zatankowaniu trefnej jakości paliwa, nawet on może odmówić posłuszeństwa. Niejednokrotnie problem ten mają również Ci, którzy karmią swoje auta u renomowanych dystrybutorów.
Filtr paliwa – objawy zamarzania
W okresie zimowym, gdy temperatura spada poniżej 0⁰C, częstym zjawiskiem jest zamarzanie paliwa. Gdy temperatura spada jeszcze niżej, powstaje problem z wytrącającą się z oleju napędowego parafiną. Przy około -20⁰C doszczętnie zostaje zatkany układ paliwowy. Skutkuje to koniecznością trafienia samochodu do warsztatu, gdzie trzeba ogrzać cały układ paliwowy i oczyścić oraz wymienić filtr powietrza. Rozwiązaniem tych problemów są przede wszystkim paliwo zimowe, o obniżonej temperaturze zamarzania, które jest oferowane przez stacje paliw, zazwyczaj w okresie listopad – luty.
Ile można wlać benzyny do diesla?
Dawniej, ludzie mieli sprawdzone patenty na zamarzające paliwo, gdy samochody były o wiele starszej generacji, a ich silniki mogły poradzić sobie z filtrowaniem różnego rodzaju paliw. Między innymi wlewanie odrobiny benzyny do diesla zimą, aby zahamować jej zamarzanie. A teraz pytanie: ile można wlać benzyny do diesla? Otóż nie można w ogóle! Współczesne auta są wyposażone w nowoczesne silniki wysokoprężne, którym nawet minimalna ilość benzyny może być naprawdę szkodliwa i definitywnie odradzane jest stosowanie tego typu zachowań, ponieważ może to skutkować katastroficznymi kosztami, jeżeli konieczna okaże się wymiana towaru na nowy lub regeneracja.
Paliwo – diesel czy benzyna na zimę?
W porównaniu do diesla, benzyna jest zdecydowanie mniej problematyczna w okresie zimowym, ponieważ nie jest ona wrażliwa na niskie temperatury i duże mrozy. Niestety, często spotykamy się z sytuacja, gdzie następuje chłonięcie wody z powietrza, która zbiera się pod postacią pary wodnej podczas tankowania auta, na ściankach baku. Dlatego zawsze zalecane jest tankowanie benzyny pod korek, aby zminimalizować częstotliwość dolewania paliwa w okresie zimowym do minimum. Dzieje się tak, ponieważ przy sytuacji, gdy w baku będzie mała ilość benzyny, a woda będzie się skraplała i mieszała z paliwem, to może spowodować zamarznięcie wody zassanej przez filtr paliwa w przewodach paliwowych lub w samym filtrze.
Co zrobić, jak zamarznie nam paliwo?
Samochody z silnikiem diesla mogą spróbować obniżyć temperaturę wytrącania się parafiny z oleju napędowego dzięki specjalnym desperatorom – pozwala on na obniżenie temperatury nawet do 7 ⁰C. Są one zazwyczaj dostępne na stacjach benzynowych lub w sklepach, gdzie sprzedawana jest chemia samochodowa. Kierowcy mogą również sprawdzić, na których stacjach i gdzie jest oferowane paliwo zimowe, dzięki specjalistycznych map. W szczególności, gdy nie zamierzamy używać samochodu w mroźne dni więcej niż dobę, należy zatankować bak do maksimum.
Paliwo zamarzło – co robić?
Jeżeli paliwo zamarzło w przewodach paliwowych i filtrze paliwowym zdecydowanie mamy problem i niekoniecznie wiele jest co do niego rozwiązań. Na tym etapie, nie pomoże nam nawet depresator, ponieważ parafina już się wytraciła. Jeżeli chcemy uruchomić samochód i sprawić, aby silnik zaczął znowu działać prawidłowo, paliwo musi uzyskać płynną formę w naszym układzie. W takich wypadkach, należy ogrzać samochód – można go odholować i schować do jakiegoś pomieszczenia, przykładowo do garażu. Chodzi o to, aby temperatura była wyższa, niż na zewnątrz. Warto zwrócić uwagę na filtr paliwa – a jeżeli właśnie tam zamarzło – należy taki filtr wymienić. Istnieją pewne mity, które mówią, aby oblewać układ paliwowy wrzątkiem, aby sprawić rozmrożenie cieczy w środku. Nie jest to zalecane – może wyrządzić dużo szkód oraz co za tym idzie, dodatkowych kosztów.
_________________________________________________________________________________________
Wybierz olej napędowy z dostawą podlaskie!