Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (Advanced Driver Assistance Systems – ADAS) zwiększają bezpieczeństwo jazdy. Asystenci jazdy potrafią zminimalizować skutki kolizji drogowej lub nawet jej zapobiec. W zależności od sytuacji na drodze informują nas o zagrożeniach za pośrednictwem ostrzeżenia świetlnego lub dźwiękowego. Nagły ruch kierowcy bądź przeszkoda na drodze to tylko nieliczne z sytuacji, w których takie systemy są bardzo pomocne. W przypadku nagłych zdarzeń mogą też skorygować ruch kierownicy lub samoistnie zahamować. Wpływają również na komfort codziennych podróży.
Działanie tych systemów oparte jest o dane dostarczane z czujników i kamer. Obserwacja drogi możliwa jest m.in. dzięki wykorzystaniu radarów o różnym zasięgu, LIDAR-ów, kamer, czujników ultradźwięków czy kąta skrętu kierownicy. Jakie są popularne systemy ADAS?
- Inteligentny asystent bezpieczeństwa (Emergency Assist) – stwierdza czy kierowca trzyma kierownicę chociaż jedną ręką. Jeśli puści ją na więcej niż 15 sekund to system informuje o tym sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi. W przypadku braku reakcji na ostrzeżenie asystent automatycznie zaczyna zwalniać samochód. Może też włączyć światła awaryjne lub połączyć się z numerem alarmowym.
- System powiadamiania ratunkowego (eCall) – jest to specjalna karta SIM, która posiada funkcję powiadomienia służb ratunkowych w przypadku wypadku. Jest w stanie poinformować o miejscu zdarzenia, modelu i kolorze samochodu, rodzaju silnika czy ilości osób znajdujących się wewnątrz.
- System kontroli odstępu (Front Assist) z funkcją awaryjnego hamowania i funkcją ochrony pieszych i rowerzystów – wysyła on nam sygnały ostrzegawcze w przypadku możliwości dojścia do zderzenia. System sam zatrzyma samochód w celu uniknięcia zderzenia lub zminimalizowania jego skutków, jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia.
- Sygnalizacja o zbliżającym się pojeździe w czasie wysiadania (Exit Assist) – monitoruje przestrzeń z tyłu samochodu nawet jeśli stoimy. W przypadku gdy w pobliżu auta znajdzie się drugi pojazd, a drzwi są otwarte to system poinformuje nas o zagrożenie ostrzeżeniami świetlnymi i dźwiękowymi. Czujniki są zamontowane po obu stronach co zwiększa skuteczność działania.
- Predykcyjny tempomat (ACC) – dawniej dostosowywał prędkość jazdy do samochodu znajdującego się przed nim dzięki czujnikom na przodzie pojazdu. Dzisiejsze auta posiadają korektę w zależności od trasy jaką będziemy pokonywać. Nowoczesne tempomaty biorą również pod uwagę takie aspekty jak zakręty, ronda, skrzyżowania, ograniczenia prędkości i tereny zabudowane. Czujniki są również wyposażone w kamery, które odczytują znaki drogowe znajdujące się na naszej drodze, jednocześnie dostosowując jazdę do obowiązujących ograniczeń.
- Asystent pasa ruchu (Lane Assist) – kontroluje drogę jazdy samochodu względem pasów ruchu na jezdni. W momencie, gdy auto zbacza z toru i przekracza linię system informuje nas o tym. Asystent może też sam lekko skorygować pozycję naszego pojazdu na drodze. Możemy dostosować czułość systemu do własnych potrzeb.
- System rozpoznawania znaków drogowych – wychwytuje on za pomocą kamery znaki drogowe znajdujące się na naszej drodze i wyświetla na ekranie cyfrowym informacje o nich. System przesyła również komunikaty do innych urządzeń np. nawigacja GPS, która w oparciu o nie aktualizuje dane.
- System monitorowania martwego pola (Side Assist) – wykrywa pojazdy w tzw. martwym punkcie. Asystent podczas manewru zmiany pasa jazdy informuje nas sygnałem świetlnym o obecności auta lub motoru po właściwej stronie pojazdu.
- Funkcja ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu – pomaga nam w wykryciu pojazdów z tyłu samochodu podczas cofania. W razie braku reakcji na sygnał urządzenie samo zatrzyma samochód.
W przyszłości ma również pojawić się Travel Assist – funkcja półautomatycznej jazdy. Będzie korzystała z danych innych systemów wspomagania i dostosuje naszą podróż do odpowiedniej prędkości oraz utrzyma pojazd na pasie. Wraz z rozwojem technologii spodziewamy się nowszych rozwiązań, które zapewnią nam jeszcze większe bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.