Filtry samochodowe, tak jak i oleje, mają swoją żywotność. Pojazd posiada kilka filtrów i każdy ma inną funkcję oraz okres trwałości. Aby nasze auto było sprawne należy je wymieniać. Przeważnie informację o tym, kiedy i jak to zrobić podaje nam producent w instrukcji samochodowej. Warto też zwrócić uwagę na jakość i nie kupować tych najtańszych, gdyż ich działanie może być słabsze.

Jakie są rodzaje
filtrów samochodowych?

Zadaniem filtrów samochodowych jest zatrzymanie zanieczyszczeń dostających się do pojazdu. Bez nich nasze auto miałoby ciągłe usterki i nie działałoby prawidłowo. Zaniedbanie może spowodować dużo większe wydatki związane z naprawą popsutych części niż koszt wymiany filtrów. Wielu kierowców pamięta o przeglądzie i ubezpieczeniu, ale niestety zapomina o istnieniu filtrów samochodowych. Warto więc zapoznać się z ich funkcją oraz umiejscowieniem w pojeździe.

rodzaje-filtrow-w-samochodzie

Filtr olejowy

Odpowiada za oczyszczenie oleju silnikowego. Podczas spalania wytwarza się bardzo dużo zanieczyszczeń, które są szkodliwe dla silnika. Jego wymiana jest bardzo ważna. Powinna odbywać się raz na 10 do 15 tys. przejechanych kilometrów.

Filtr paliwa

Jest on odpowiedzialny za oczyszczenie paliwa zanim trafi do wtryskiwaczy. Brak wymiany tego filtra może doprowadzić do uszkodzenia silnika, co wiąże się z bardzo dużymi kosztami naprawy lub koniecznością jego wymiany. Producenci przeważnie sugerują zmianę co 20-50 tys. kilometrów. Warto też wiedzieć, że w samochodzie mamy kilka miejsc, w których ten filtr się znajduje. Ominięcie jakiegokolwiek może doprowadzić do unieruchomienia samochodu, zwłaszcza jeżeli posiada silnik diesla.

Filtr powietrza

Ma za zadanie oczyszczenie powietrza przedostającego się z zewnątrz do samochodu, gdyż kurz i pyły mogą uszkodzić cylindry lub kotły. Jest bardzo łatwy do wymiany, więc spokojnie możemy to zrobić bez oddawania pojazdu do warsztatu. Najczęściej żywotność tego filtra to 15-20 tys. kilometrów, jednak przy bardziej zanieczyszczonym powietrzu powinniśmy robić to częściej.

Filtr kabinowy

Powoduje, że powietrze w samochodzie jest o wiele czystsze. W jego przypadku zauważymy, kiedy może być zużyty – wskazywać na to mogą zaparowane szyby czy słabsza jakość działania nawiewu. Zazwyczaj wymiana jest wskazana co 15 tys. kilometrów. W dodatku, jeśli zdecydujemy się na filtr węglowy to oczyści on również powietrze z niepotrzebnych gazów znajdujących się w samochodzie.

Filtr gazu

Odpowiada on za czystość paliwa dostarczanego do wtrysków. Kiedyś samochód posiadał jeden taki filtr. Dzisiejsze auta ze skomplikowanymi układami posiadają dwa, na fazę ciekłą i lotną. Wymieniać je powinien specjalista i odbywać się to powinno co 20 tys. kilometrów.

Osuszacz

To filtr znajdujący się w klimatyzacji pomiędzy skraplaczem a parownikiem. Powinno się go wymieniać przy każdym czyszczeniu klimatyzacji. Jeśli to zaniedbamy to może dojść do uszkodzenia kompresora.

Pamiętajmy by dbać o samochód. Jego wydajność zależy od wielu czynników. Nie tylko dobrej jakości paliwo jest ważne, ale i odpowiednia kosmetyka oraz naprawa uszkodzonych części.