Aquaplaning (hydroplaning) to zjawisko charakteryzujące się utratą przyczepności opony podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Powodem tego jest wytworzenie się warstwy wody między oponami a jezdnią. Warto zwrócić uwagę na to, że ryzyko wystąpienia hydroplaningu zwiększa się wraz ze wzrostem z jaką porusza się pojazd. Z pewnością jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ koła tracąc bezpośredni kontakt z nawierzchnią wpływają na spowolniony lub zupełny brak reakcji auta na manewry układu kierowniczego, hamulców i pedału gazu. Skutkiem tego może być utrata kontroli nad pojazdem.
Czynniki sprzyjające wystąpieniu zjawiska aquaplaningu:
- duża prędkość – niedostosowanie jej do panujących warunków na drodze,
- grubości warstwy wody na drodze – im większa tafla wody tym większe ryzyko (rozlane smary, oleje, rozpuszczone zanieczyszczenia i sól drogowa również mają na to wpływ),
- rozmiar i stan opon, typ bieżnika – mogą zwiększać lub zmniejszać ryzyko wystąpienia hydroplaningu,
- nieodpowiednie ciśnienie w oponach,
- ciężar pojazdu – im lżejszy samochód tym większe zagrożenie powstania akwaplanacji,
- stan i rodzaj drogi – koleiny, zużyty asfalt, dziury w których zbiera się woda, mają wpływ na zwiększenie ryzyka.
Jak uniknąć aquaplaningu?
Jedną z ważniejszych zasad minimalizujących ryzyko wystąpienia omawianego zjawiska są opony w dobrym stanie technicznym i z głębokim bieżnikiem. Im głębsze rowki bieżnika, tym więcej wody są w stanie one odprowadzić, zmniejszając tym samym ryzyko akwaplanacji. Dodatkowo podczas niesprzyjających warunków na drodze, warto zdjąć nogę z gazu. Co więcej, ważne jest regularne kontrolowanie ciśnienia w oponach – można sprawdzić je na większości stacji benzynowych.
Co zrobić, gdy wpadniemy w poślizg?
Najważniejsze to spokój i opanowanie w zaistniałej sytuacji. Ważne jest, aby unikać gwałtownego hamowania i ograniczyć ruchy kierownicą. Pomocne jest zmniejszenie prędkości, dzięki temu pojazd powinien zwolnić spokojnie, co przyczyni się do tego, że ciśnienie hydrodynamiczne wody pod kołem zmaleje i opona przestanie unosić się na poduszce z cieczy. Jeśli zaistnieje sytuacja w której konieczne jest hamowanie, a auto pozbawione jest systemu ABS, należy wytracać prędkość pulsacyjnie.