Przyczyny zużycia bieżnika opon samochodowych są bardzo różne i żaden sposób jazdy nie jest nam w stanie zagwarantować w 100%, że nie będą się zużywać. Jest to naturalne zjawisko podczas tarcia gumy o podłoże jezdni. W przeciwieństwie do innych części auta ich zniszczenie przychodzi bardzo szybko. Rzadko czas użycia przekracza 100 tysięcy km, zazwyczaj jest on dużo krótszy.

Istotną przyczyną zużywania się opon jest tarcie o powierzchnie jezdni. Obszar stykania się kół z drogą jest duży, co powoduje różne prędkości w odmiennych częściach. Niektóre przemieszczają się wolniej w mikro poślizgu, przez co szybciej trzeba je wymienić.

Dlaczego bieżnik się zużywa? – najczęstsze przyczyny

przyczyny-zużycia-bieżnika-opon-samochodowych

Ostre przyspieszanie czy raptowne hamowanie sprzyja prędszemu ścieraniu się bieżnika. Zdarza się, że opony pozostawiają ślady na powierzchni jezdni. W ten sposób możemy doprowadzić do wyząbkowania bieżnika na tylnych osiach. Zdarza się to zwłaszcza w samochodach o zawieszeniu wielowahaczowym i z napędem na przednie koła. Jest to specyficzne zużycie powodujące głośną pracę ogumienia. Nie stwarza to niebezpieczeństwa, ale na pewno znacznie obniża komfort jazdy. Warto też wiedzieć, że opony całoroczne niszczą się o wiele szybciej. Również obciążenie samochodu wpływa na ich zużycie, im cięższy tym krócej są w użyciu.

Kolejną przyczyną jest nieprawidłowa geometria zawieszenia. Przeważnie możemy to wyczuć podczas jazdy lub zauważyć po nierównym ścieraniu opon. Jeżeli jedna z nich jest bardziej zużyta lub bieżnik nierówno starty to wiadomo, że potrzebna jest regulacja tego systemu oraz wymiana zniszczonych opon.

Niesprawne amortyzatory również wpływają na eksploatację. Powodują, że koła podczas jazdy odrywają się na moment od powierzchni jezdni, nawet gdy hamujemy. Podczas ponownego stykania się opon z asfaltem pojawia się wysoka temperatura i silne tarcie, co doprowadza do zużycia bieżnika.

Luzy w zawieszeniu – jak temu zapobiec?

Luzy w zawieszeniu łączą negatywny wpływ na opony, jaki mają zużyte amortyzatory i niewłaściwa geometria układu jezdnego. W takim przypadku nakładają się na siebie różne skutki uboczne usterek:

  • obniżony komfort jazdy,
  • pogorszona przyczepność kół do nawierzchni,
  • niepotrzebne zużycie bieżnika.

Luzy w układzie kierowniczym mają te same przyczyny, zwłaszcza jeśli pojawiają się na końcach drążków kierowniczych.

Odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach kluczem do sukcesu

Ciśnienie powietrza różniące się od zalecanego doprowadza do szybszego ścierania się gumy w niektórych partiach. W przypadku zużycia środkowej części bieżnika jest ono za wysokie. Gdy szybciej zużywają się skrajne części opony mamy do czynienia już z za niskim ciśnieniem. Warto wspomnieć, że ciśnienie można wyrównać za pomocą odpowiedniego sprzętu znajdującego się na prawie każdej stacji paliw. Dodatkowo podczas pracy gumy wydziela się dużo ciepła, co powoduje zmęczenie materiału i przyspiesza starzenie się kół.

Ciężko jest jeździć w taki sposób, by opony w samochodzie nie zużywały się nam tak szybko. Często nasze oko nie jest w stanie wychwycić niektórych usterek, dlatego dobrze jest robić regularne przeglądy. Dbajmy o auta, byśmy mogli cieszyć się nimi jak najdłużej.