Samochód poruszający się po drodze w dowodzie rejestracyjnym powinien mieć podbitą ważną pieczątkę badania technicznego. Kontrole wykonują przygotowane do tego stacje diagnostyczne, które mają na celu dopuszczenie auta do ruchu drogowego. Według Kodeksu drogowego (dział III rozdział 3 art. 81) mamy w obowiązku regularne sprawdzanie pojazdu. Dodatkowo przy systematycznym kontrolowaniu auta jesteśmy w stanie wychwycić najmniejsze usterki.
Jeśli kupujemy auto z salonu to pierwsze badanie techniczne musimy wykonać w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów dopiero po okresie 3 lat, następnie po 2, a kolejne co rok. W przypadku samochodów napędzanych gazem LPG, taksówek czy pojazdów wykorzystywanych do nauki jazdy od samego początku jesteśmy zobowiązani sprawdzać je corocznie.
Co jest sprawdzane podczas badania technicznego
- sprawdzane są światła – działanie reflektorów (wykrycie ewentualnych usterek, regulacja ustawień), luzy w elementach układu kierowniczego, stan drążków kierowniczych i zawieszenia oraz instalacji gazowej LPG, jeśli w pojeździe taki został zainstalowany;
- oceniany jest stan ogumienia, karoserii, nadwozia i szyb oraz amortyzatorów;
- robiony jest pomiar emisji spalin, głośności układu wydechowego, siły hamowania oraz sprawdzany jest hamulec awaryjny.
Oświetlenie polepsza nam widoczność. Możemy innym komunikować o chęci skręcenia lub o awarii, uszkodzone lampy są dla nas dużym utrudnieniem. Usterki w innych układach samochodu mogą również wpłynąć na pracę i komfort użytkowania pojazdu. Doprowadzają też często do niszczenia innych części. Warto również dbać o systematyczną wymianę płynów eksploatacyjnych tj. płyn hamulcowy, chłodniczy czy olej.
Rodzaje usterek samocohodwych
Podczas kontroli diagnosta może wykryć 3 rodzaje usterek: drobne, istotne lub stwarzające zagrożenie. O tych pierwszych zostajemy poinformowani po badaniu, którego wynik pomimo uszczerbków w samochodzie będzie pozytywny. Inaczej jest w przypadku dwóch kolejnych rodzajów usterek. W takiej sytuacji będziemy musieli je naprawić i powtórzyć przegląd. Co z tym się wiąże?
Do czasu naprawy uszkodzeń samochód nie jest uprawniony do jazdy. Gdy wady są istotne to kierowca otrzymuje pismo o negatywnej kontroli, a po naprawie musi zgłosić się ponownie do tej samej stacji w celu podbicia dowodu rejestracyjnego (czas przeznaczony na to, to 14 dni). Niestety w przypadku, kiedy usterka zalicza się do stwarzających zagrożenie, przebieg kontroli jest nieco inny. W takiej sytuacji dowód rejestracyjny pojazdu zostaje zatrzymany i wysłany do wydziału komunikacji. By go odebrać musimy otrzymać pozytywny wynik badania technicznego.
Warto też samemu “słuchać” pracy samochodu. Wiele dźwięków czy dziwnych zachowań pojazdu jest częstym skutkiem usterek. Wtedy nie ma co czekać na kolejną kontrolę, bo uszkodzenie może się pogłębić, wpływać na prace innych części i je dodatkowo niszczyć. Sprawne auto zapewni nam większe bezpieczeństwo i będzie nam dłużej służyć.