Dbanie o samochód to nie tylko niezbędna naprawa, dobra benzyna czy regularne przeglądy. Auto w swoje budowie posiada wiele części, które potrzebują odpowiednich płynów do prawidłowej pracy. Jedne trzeba wymieniać, inne uzupełniać, gdyż się wypalają. Nie każdy pamięta po latach, że są różne okresy ich działania i często szuka się takich informacji w internecie. Postaramy się przybliżyć pokrótce ich działanie oraz sposób użytkowania tak by przypomnieć podstawowe najpotrzebniejsze informacje.
plyn-olej-silnikowy


Olej silnikowy odgrywa kluczową rolę zabezpieczenia silnika od za szybkiego zużycia. Przede wszystkim smaruje elementy silnika, co jednocześnie go chroni, absorbuje zanieczyszczenia oraz pozwala na płynną pracę tej części. Powinien być wymieniany co 20-30 tysięcy kilometrów, jednakże zalecenia są różne w zależności od modelu samochodu. Przy częstym użytkowaniu i osiąganiu dużych prędkości warto go zamieniać na nowy po przejechaniu nieco krótszej drogi. Również jego rodzaj wpływa na jakość i długość działania. Na rynku dostępne są oleje znane pod nazwą „long life”, które wymagają rzadszej wymiany i wolniej się zużywają.


Płyn hamulcowy ma za zadanie przenoszenie siły nacisku pedału hamulca na okładziny hamulcowe. Obieg, w którym krąży, jest nagrzewany do bardzo dużych temperatur, więc jedną z kolejnych funkcji jest wysoka temperatura wrzenia. Bez płynu praca hamulców byłaby niemożliwa. Oprócz tego posiada właściwości higroskopijne i pochłania wilgoć z otoczenia. Kontrola jego stanu jest bardzo istotna dla naszego bezpieczeństwa.


Płyn chłodniczy, w przeciwieństwie do poprzednich, jest wymieniany rzadziej, w zależności od eksploatacji i modelu samochodu, mniej więcej od 2 do 5 lat. Poza wysoką temperaturą krzepnięcia ma też właściwości przeciwkorozyjne. Aby odpowiednio chłodził układ samochodu należy regularnie sprawdzać czy nie stracił właściwości i wymaga wymiany. Zaniedbanie tego może doprowadzić do uszkodzeń głowicy czy chłodnicy.


Olej skrzyni biegów ma za zadanie redukować tarcie oraz zmniejszać hałas. Dzięki specjalnym dodatkom usprawnia działanie synchronizatorów. Nie wymaga częstej kontroli czy wymiany. Zaaplikowany w fabryce może służyć wiele lat.


Płyn układu wspomagania możemy znaleźć w starszych modelach samochodu bez elektronicznego wspomagania kierownicy. Ma on za zadanie chronić go przed awarią i nadmiernym zużyciem. Nie jest tak ważny jak poprzednicy, ale warto go kontrolować i wymieniać co parę lat.

plyn-do-spryskiwaczy



Płyn do spryskiwaczy jest nam potrzebny do utrzymania czystości na przedniej i tylnej szybie. Ze względu na jak najlepszą widoczność jest on bardzo istotny. Warto pamiętać, że są 2 rodzaje: letni i zimowy. Jak sama nazwa wskazuje użytkuje się je w zależności od pory roku. Dostępne są na większości stacji paliw.




Wszystkie te informacje są podawane podczas kursu na prawo jazdy, jednak każdy z nas może o nich zapomnieć. Powinniśmy co jakiś czas pilnować stanu wszystkich płynów i olejów, bo jak wiadomo lepiej zapobiegać niż potem naprawiać. Naprawy często wiążą się z wysokimi kosztami i wpływają na późniejsze użytkowanie samochodu. Warto więc co jakiś czas oddawać auto na dokładny przegląd do mechanika, jeśli chcemy zaoszczędzić czas, pieniądze i uniknąć dodatkowego stresu.